måndag, november 06, 2006

"Mätt, belåten och oerhört imponerad!"




Lukten av wienerbröd och röda pölser slår mot mig när jag går av på Köpenhamns hovodbangård. Klockan är 10.39 och jag har ungefär en timme på mig att utforska staden och alla dess härligheter innan jag fortsätter min resa mot Hamburg och Berlin.

Förväntansfull styr jag mina steg mot ett av stadens bøfhus. Mig veterligen finns det två, ett ligger strategiskt placerat vid stationen och det andra vid Ströget. På grund av tidsbrist och min position väljer jag det vid stationen.

Väl framme vid stadens bøfmekka inser jag att de inte har några planer på att öppna förrän klockan elva. Vilket bara ger mig ungefär en halvtimmes spelrum, men eftersom jag är inställd på en bøflunch får det räcka!

I några minuter står jag tillsammans med några andra förväntansfulla och en aning nervösa bøfsters och väntar. Jag inser att bøfkulturen i Danmark har en stark tradition och ett stort antal anhängare. För en kort sekund får jag för mig att närma mig någon av dem och prata lite, men då jag inser att detta vore högst olämpligt tar jag mig själv i kragen och håller mig på min kant.

Mitt första bøfhusbesök ägde rum år 1996 i den danska staden Ålborg. Som ni förstår var jag då tio år yngre än vad jag är nu och hade ett inte lika välutvecklat bøfsinne men jag minns trots det att det var en mycket angenäm upplevelse. Tyvärr dröjde det några år innan jag fick uppleva bøfhuset igen; andra gången var i Köpenhamn, på samma bøfhus som jag nu stod utanför och väntade.

Plötsligt ser vi en dam i färgglad väst närma sig oss och snart sitter vi alla vid våra bord. På grund av språkförbistring hamnar jag i rökavdelningen men detta stör mig inte nämnvärt då endast en lite äldre herre sitter och röker pipa i ena hörnet.

Just nu jobbar bara en servitris och jag blir lite orolig att jag inte ska hinna med min bøf innan tåget går, men innan jag vet ordet av har jag beställt och bara ett par minuter senare står den foretrukna frokostbøfen ackompanjerad av whiskeysås och råstekt potatis framför mig på bordet. Stilla ler jag för mig själv och undrar om en lika snabb bøf någonsin kommer serveras i Göteborg?

Till min glädje upptäcker jag att bøfen är smakrik och kryddad med två olika sorters peppar och när jag doppar en liten bit i whiskeysåsen inser jag varför jag stressat så för att äta just här. Till och med potatisen smakar idag och klockan 11.22 är tallriken tom och jag frågar servitrisen om jag får betala.

Jag är mätt, belåten och oerhört imponerad! Storasystern i vårt grannland ligger sorgligt nog hästlängder före de försök till bøfhus som Sverige än så länge har att erbjuda. Jag försöker hitta något att klaga på men det är svårt. Inredningen är förstås ganska ful och toaletterna är verkligen långt under svensk mcdonaldsstandard men det spelar ingen roll; här finns tradition, erfarenhet och inte minst, en sagolik bøf.

/Myran

2 Kommentarer:

At 5:02 em, Anonymous Anonym sa...

Vilket svagt spin-off-försök... Nästan som Dallas-spin-offen "Gary" om Bobby och JR:s bögiga bror. Let it go MT.

 
At 10:38 em, Anonymous Anonym sa...

lite lättare för danskarna att leverera bøffen på kortare tid, ingen av restaurangerna i københavn har fler än 200 sittplatser.. göteborg har 213. lite svårt att laga en biff på under 10 minuter när 200 pers vill ha maten samtidigt... för övrigt är det ju exakt samma mat/kryddor i dk som i sverige. skulle ni ha kommit precis vid öppning i gbg, dvs 11.00, så hade ni oxå fått maten på ett par minuter. bara ett par tankar från en stött bøfgudinna

 

Skicka en kommentar

<< Tillbaka