tisdag, september 12, 2006

Bøfgrottan

Idag var jag tillbaka. Tre dagars paus, längre höll det inte. Lätt oroade över senaste dygnets händelser tågade vi i samlad trupp mot bøfhuset. Fullbokat? Det kan inte vara sant. Det får inte vara sant.

Det var det inte. Ändå blev vi placerade i vad vi bäst kunde beskriva som lokalens bøfgrotta. Trångt o mörkt bakom en tegelmur precis vid entrén.

Beställningen tog som vanligt lite längre tid då vi var fler än fyra, och sen satte väntan igång. Min prognos på 18 minuter från beställning till servering var i underkant, och det fnissades och skrattades nervöst runt bordet kring de små bøfanekdoterna vi fördrev tiden med. Till slut kom dock maten, och som vanligt levererade den. För min del så var det inte en av de bättre bøfarna jag avnjutit, men med tanke på den höga lägstastandarden gick jag ändå därifrån mätt och belåten. Alla andra var generellt nöjda med sitt kött, och även den prisvärda flankbøffen höll tydligen hög klass.

För övrigt så provade MA rödvinssåsen för första gången idag, och jag tror han beskrev den som "helt ok, men cognacssåsen är bättre". Än så länge är det bara BH som har vågat sig på en spritlös sås - pepparsåsen - som han har prisat till skyarna. Både MA och jag sneglade lite intresserat på bluecheese-såsen. Vi vågade inte. Jävla fegisar. Men en dag... En dag skall vi visa dem.

För att runda av dagens rapport, så berättade RW som generell bøf-trivia idag att det är robotar som grillar bøfarna, och vi tänkte nog alla tyst för oss själva att "Det här är framtiden. Den är här nu."

Bøfbøf på er.

// PR