fredag, september 08, 2006

Rekordbøf, handhavandefel & stämpelrabalder





Idag möttes vi av en ovanligt snorkig manlig värd som dels inte visste att vi är stamgäster och dels inte var det minsta intresserad av att vara tillmötesgående. Vi bad snällt om att få bord 807 men möttes av svaret att ”-Jag har inte öppnat den avdelningen (Bøfhyllan, som vi kallar den internt) ännu.” Vi påpekade då vänligt att vi ville ha bordet ändå. Värden (vars namn vi dessutom missade) visade ingen förståelse och när R gjorde ett tredje försök svarade han att han var ”..tämligen säker på att ni inte kan få det bordet eftersom jag ej öppnat den avdelningen ännu..” Vi fick bord 506 som kompensation, det ligger på den lilla Bøfhyllan och fick duga även om det hela lämnade gruppen med en osäker känsla.

Väl vid bordet påpekade vi tämligen omgående att vi kunde beställa direkt, utan att kolla i menyerna. Det fick vi och vår servitris hette G. Samtliga beställde en populärbøf. Efter att vi beställt kikade R på sin, sen gårdagens lunch, fullt ifyllda värdekupong. Till sin stora förvåning upptäcker han då att den servitris som ansvarat för dubbelstämpling av kupongen (med två anmodningar dessutom) missat att stämpla inom den lilla ram man skall stämpla samt även missat att skriva på med signatur och dagens datum. Detta fick R att känna stor vrede och bitterhet. Strax efter att vi beställt maten ringde MA och kollade om vi kunde beställa även åt honom. Det fick vi.

När R skulle hämta Ranchdressing till sin sallad var den slut i salladsdispensern och det visade sig sen att det inte fanns mer Jensen’s Ranchdressing i hela staden. Detta gjorde R väldigt besviken och han undrade varför han drabbades av allt det onda.

Denna känsla förbyttes snart till glädje när maten kom in på rekordsnabba 10 minuter!

När vi sen skulle betala så visade R upp sin felstämplade värdekupong, som rent juridiskt, men inte visuellt, faktiskt motsvarade en gratis bøf. G påpekade att kupongen inte var komplett och R förklarade (lite stressat) att en av hennes kollegor dagen innan begått ett handhavandefel i stämplingsproceduren. G accepterade detta för stunden men kollade upp ärendet med dagens Chefsvärdinna, EO, (en rak och tydlig norrländska) som snabbt kom till vårt bord i avsikt att berätta att hon avslöjat vår bluff. R förklarade igen och MT backade upp hans historia genom att visa sin värdekupong, som även den hade en korrupt stämpel från gårdagen. Hon accepterade historien och vi fick även tillfälle att ange den servitris som stämplat fel. Det kändes mycket bra eftersom samma servitris vid flera tillfällen gjort misstag.

Vi lämnade Bøfhuset med en mycket bra känsla eftersom EO löste vår situation men framförallt eftersom vi fick bøfen på 10 minuter. Vi tror nu att det är möjligt att få maten inom ett ensiffrigt antal minuter. En väldigt trevlig sak med dagens besök var att det visade sig att vår servitris G faktiskt var från Danmark. På vårt kvitto hade hon nämligen skrivit en personlig hälsning till bøfgänget: ”Tack og på gjensyn!” Det kändes äkta ur flera aspekter.